normer

"Hur många har du egentligen legat med", "Du är en sådan hora, du bara låter vem som helst komma mellan benen på dig", "Du är billig, du är inte värd min tid". 
 
Sådanna ord kan en tjej eller kvinna ofta höra om hon har legat med fler än tre personer. Speciellt om det är en man som inte får ellr har legat på länge. Han känner sig mindre. Och gud förbjude att mannen känner sig mindre än kvinnan, för det är inte så att kvinnan generellt förtrycks, och drivs med, och bestäms över. 
 
Jag fick höra idag att jag är en hora. Inte med de exakta orden, men jag fick höra att jag hade för mycket se. Jag skrattade bort det, men det gjorde ont. Även fast jag vet att detta inte är sant. Det är inte sant för jag vet själv vad som är sant om mig själv. Men det som verkligen gjorde ont vad att det var en kompis till mig, en tjej kompis som uttryckte dessa ord. 
 
Jag har lärt mig att borsta bort kommentarer från män för de vill inte att  en kvinna ska ha mer kul, mer framgång, eller bättre sex. Även fast de kanske säger att de vill att vi ska vara alla dessa saker. Jag menar inte för att dra alla män över en kam, men inse faktum en hel del män är så.  När en tjej eller kvinna säger något sådant blir jag inte ledsen över mig själv utan ledsen över henne också. För detta betyder att normerna har tagit över henne. De har fått henne att acceptera att kvinnor ska spara sig, eller i alla fall inte ligga så mycket. Och det är absolut förbjudet att en kvinna onanerar, för det minsann; är bara till för män. 
 
Jag blir så arg, så arg att vi kvinnor ska behöva lägga oss ner. Behöva göra oss själva mindre, behöva acceptera att männen oftast går först vid samlag, och att det är dem som får höja rösten, rapa och skrika offentligt. Men jag accepterar inte detta, och det ska inte ni heller göra. Jag förstår verkligem inte hur svårt det kan vara att bara låta alla köra sig grej utan att behöva känna sig äckliga eller dumma. Jag förstår verkligen inte detta, och jag har bestämt mig för att agera. Jag bestämde mig sedan länge tillbaka att säga emot. Litet som stort fel eller övertrampelse. Ingen ska få mig att känna mig mindre värdefull än vad jag verkligen är, ingen. Inte skolan, inte betygen, inte lärare, inte killar, inte tjejer, inte kompisar, inte fiender. Ingen ska få mig att känna att jag inte har en plats i denna värld. För jag må vara en fis i rymden av hela befolkningen, men jag är fan en enastående fis. 
 
 
 
 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?